2010. szeptember 4., szombat

Sajtos bagett(ecske)


Limaránál néztem ki ezt a receptet, és mivel szeretjük a sajtos bagetett (és könnyűnek tűnt az elkészítése is :) ), hát belevetettem magam... 

Szeretek kelt tésztával dolgozni, amikor gyúrom, kicsit amolyan falusi, tűzrőlpattant menyecskének, asszonyságnak érzem magam, aki kenyeret rak a család asztalára (khm, ezen mit sem változtat, hogy többnyire édesség készül a kelt tésztából)...Nade pont a gyúrás/dagasztás miatt nem űzöm én ezt túl gyakran, kikészíti a kezeimet...úlláccik annyira mégsem vagyok Ősasszony :)
Szóval elővettem a régóta pihenő kenyérsütő gépemet, és végre rászántam magam a gépi dagasztásra. Halleluja! Minő ostoba voltam, hogy nem előbb tettem... Végülis így is lehetek tűzrőlpattant menyecske...akinek van fasza dagasztógépe :)

Mini sajtos bagettek

Hozzávalók:
  • 50 dkg BL-80-as liszt
  • 2 e.k. burgonypehely (elhagyható) (én el is hagytam, mert nem volt itthon)
  • 1,5 t.k. só
  • 0,5 dl olaj
  • kb. 1,5 dl tej
  • kb. 1,5 dl víz
  • csipet cukor
  • 2 dkg élesztő

A hozzávalókat belemértem a kenyérsütőm üstjébe, majd a dagasztó progit bekapcsolva, kb. 10-15 perc alatt szépen összeállt a tészta: sima felületű, nem ragacsos, szép kis gömböc :)

A gömböckét átraktam egy magas falú műanyag edénybe, és letakarva kb. egy óra alatt duplájára kelesztettem.

Miután Gömböcke megduplázódott, kiborítottam a tálból és 10 (kb.)egyenlő részre vágtam. A darabkákat gömbölyítettem és hagytam pihenni 10 percig. Limara bejegyzéséből kiderül, hogy ezt miért kell: "Ezalatt a sikérszálak ismét rugalmassá válnak, így ismét jól nyújthatóak."

Szóval a nyújtás: a darabokat lisztezett felületen egyenként kinyújtottam, hosszú, kb. 10-12 cm széles csíkokra. Nyújtás után hosszában félbehajtottam a tésztát, majd a keskeny végétől kezdve feltekertem.

Egy ideje szilikonlapot használok a sütéshez, most is így tettem: a gázsütő tepsijébe tettem a szilikonlapot, erre pakoltam a feltekert tésztákat, és letakarva duplájára kelesztettem (kb. 45 perc). Ezalatt a sütőt bedurrantottam 220°C-ra. A kelési idő félidejénél pedig betettem  sütőbe egy (hőálló)tál vizet (ujjnyi magasan ért benne a víz). Hogy a gőzösítés is meg legyen oldva :)

A megkelt tésztákat megszórtam sajttal (gazdagon, mert így szeretjük...sőt, ha a bagett aljára rásül, az a legjobb...nekünk), meglocsoltam vízzel (ezzel sem spóroltam...azért a tepsi alja ne ússzon a vízben), majd betoltam a sütőbe. Kb. 20 perc alatt szépen megsültek :)

4 megjegyzés:

  1. Á, igen egy kenyérsütőgéppel sokkal könnyebb a dolog. Az enyém nemrég adta meg magát, ritkábban is csinálok kelttésztát...

    VálaszTörlés
  2. Hát ja. Én meg sem kísérelek már kézzel dagasztani, olyan, mintha bármelyik ujjam, bármikor bennemaradhatna a tésztában. Iszonyúan kikészül a kezem. Szerintem azért, mert a technikám sem az igazi, fene tudja.

    A kenyérsütő gép nagyon jó munkát végez. :-)

    VálaszTörlés
  3. Na, a lényeg lemaradt. Nagyon jól néznek ki ezek a sajtos bagettek!!!!

    VálaszTörlés
  4. Kiskukta, én gép nélkül már asszem nem is fogok próbálkozni :)

    Erika, sztem nekem a technikámmal és a kézerőnlétemmel is gáz van, kézzel nem is tudom normálisan kidolgozni a tésztát... :) :/

    VálaszTörlés