2010. augusztus 20., péntek

Laptop torta



Unokatesóm és barátnője július végén jöttek haza Inglandiából, röpke két hétre. Mindkettejüknek erre az időintervallumra esett a szülinapja, így éltem a fincsi lehetőséggel: két tortát is összeeszkábáltam :) Hm, az egyiket majdnem szó szerint...

Mivel u.tesóm kedveli (najó, erősen függő) a számtech dolgokat, kézenfekvő volt a laptop torta elkészítése. Ismét jóbarátomat, a gugli képkeresőt hívtam segítségül, a "laptop cake" kifejezésre kaptam is sok szép fotót, sok szép laptop szerű tortáról :)

Kialakult a saját elképzelés: ezüst borítás, fekete konzol fehér billentyűfeliratokkal, fekete monitor. Aztán ez módosult ezüst helyett fekete borításra, majd végül fehérre. Merhogy fekete festéket sajnos nem tudtam időre beszerezni. Ami furán hangzik, hiszen nem két nappal a tortakészítés előtt kezdtem el keresgélni :) Csak ha az ember jánya onlány szeretne több dolgot egyszerre megrendelni, akkor előfordulhat (Mörfi szerint elő is fordul..és télleg!), hogy végül valami mégsincs készleten... Na ez volt esetemben a fekete festék.

Úgyhogy a dizájnt tekintve fehér laptop (torta) lett a végeredmény (fekete konzollal); ami olyannagyon nemtúl férfiasss, de igyekeztem, hogy ne cuki kinézete legyen.

Belsejét tekintve tojáslikőrösre álmodtam meg, amihez sk. készítettem a tojáslikőrt. A piskótát először kakaósra szerettem volna, de mivel a másik torta feketeerdő volt, inkább a sima piskóta mellett döntöttem. Meg is sütöttem 7 tojásból egy tepsiben (6-ból is elég lett volna...a "túl sok érzet" az egész tortasütögetést végigkísérte amúgy, ahogy majd olvasható lesz :) ). Hagytam kihűlni, félbevágtam, majd kicsit lefaragtam a két rövidebb oldalából (a lehulló részekből isteni édesség keletkezett, a másik tortából megmaradt meggybefőtt és ganache felhasználásával).

A krémet Kiskukta konyhájából kölcsönöztem:

Tojáslikőrös krém:
  • 2 dl tej
  • 2 dl tojáslikőr
  • 1 cs. vaníliás pudingpor 
  • 1 e.k. cukor
  • 15 g étkezési zselatin
  • 1 dl tej
  • 4 dl tejszín
  • 2 e.k. porcukor
Elkészítés: a 2 dl tejet felforraljuk. Ezalatt a pudingot a cukorral összevegyítjük, majd hozzáadjuk a tojáslikőrt, és csomómentesre keverjük. A felforrt tejhez hozzáöntjük a pudingos keveréket, és összefőzzük. Hűtőfürdőbe tesszük kihűlni.

Az 1 dl tejben a zselatint elkeverjük, majd addig melegítjük, míg teljesen felolvad. Ezután félretesszük hűlni, amíg a hideg tejszínt a porcukorral felverjük.
A felvert tejszínből pár kanállal hozzáadunk a már kihűlt tojáslikőrős pudinghoz, elkavarjuk benne, majd a többi tejszínt is hozzáadagolva az egészet összedolgozzuk.

A zselatinhoz teszünk egy kanálnyit a krémből, elkavarjuk, majd a maradék zselatint beleöntjük a krémbe, és összedolgozzuk vele. Ha szeretnénk, hogy jobban érvényesüljön a likőr íze, ekkor még tehetünk hozzá.

A krémet kb. fél órára beraktam a hűtőbe, ezalatt szépen megdermedt. Megkentem a félbevágott piskótát, jóóó vastagon :) A krém 1/3-a így is megmaradt.

A ganache-t már előző nap elkészítettem, 6 dl főzőtejszínből, 5 tábla (50 dkg) tejcsokiból, és 3 tábla (30 dkg) fehér csokiból (gondoltam kipróbálom, milyen vegyesen). Valahogy úgy számoltam (el), hogy kell ennyi a két tortára... megsúgom, nem kell :) Elég lett volna az Edit tortasulijában megadott mennyiség (480 ml tejszín, 56 dkg csoki).
Az általam kreált ganache-nak megmaradt a fele.

A ganache-sal szépen bevontam a tortát és betettem éjszakára a hűtőbe pihenni.

Másnap reggel beszíneztem az előre elkészített fondant-t. Feketére egyharmad adagot színeztem, ez bőven elég lett a másik torta fekete dekorjához is.
Ugye mivel nem tudtam időre fekete zselés festéket beszerezni, más lehetőség után kellett néznem. Régebben olvastam a széntablettás színezésről, és arról, hogy nem okoz gondot a fogyasztása - hát akkor próbáljuk ki. Max. a gyerkőcök adagjáról majd leszedjük :)

A legnagyobb fejtörést a laptop fedele okozta; nevezetesen hogy miből készüljön. Ehető is legyen...meg tartása is :) Több lehetőség is eszembe jutott, pl. mézeskalács, fondant, de ezeket (már nem is tudom miért) elvetettem. Végül úgy gondoltam, kipróbálom a bolti mézes lapokat.
Méretben is jó volt, nem kellett szabdalni, csak éppen két darabot kellett összeilleszteni... Ezt végül 3 darab hurkapálca-nyárssal oldottam meg. Vékonyan bekentem ganache-sal, majd beraktam a fagyasztóba (hogy a krém ne puhítsa fel idő előtt a mézes lapokat).

A módszer remekül működött mindaddig, amíg be nem vontam a laptop tetejét fondant-nal...no a súly alatt meghajlott a mézeslap, vele együtt görnyedtem én is a kétségbeeséstől... de már nem volt mit tenni. Egy parafa alátét segítségével támasztottam hozzá a fedelet a laptophoz, kvázi két részletben szervíroztam a tortát.

Öröm az ürömben, hogy az ünnepeltnek így is tetszett... :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése